توضيحاتي درباره تصفيه هوا

دستگاه رطوبت ساز خانگي – رطوبت ساز كوچك – رطوبت ساز صنعتي – هواساز چيست – انواع هواساز – نحوه كار هواساز – هواساز خانگي و آپارتماني

توضيحاتي درباره تصفيه هوا

۸ بازديد

تصفيه

دستگاه‌هاي تصفيه هوا، آلودگي هوا را از بين مي‌برند! عموم مردم به اشتباه، چنين برداشتي از دستگاه‌هاي تصفيه هوا دارند و بعضاً افراد سودجو نيز براي فروش بيشتر اجناس خود،‌ به آن دامن مي‌زنند. درواقع، هيچ دستگاه تصفيه هوايي توان از بين بردن «آلودگي‌ هوا» به معناي عام آن و جايگزيني اكسيژن خالص را ندارد. اما حقيقت دستگاه‌هاي تصفيه هوا چيست؟

براي آگاهي از پاسخ اين پرسش از شما دعوت به عمل مي آوريم بيانيه خبري كه دفتر سامسونگ در تهران در همين راستا براي ديجياتو ارسال نموده را در ادامه ي مطلب مطالعه فرمائيد تا از جزئيات بيشتري مطلع گرديد.

دستگاه‌هاي تصفيه هوا، محصولاتي هستند كه در اندازه‌هاي مختلف، توليد و روانه بازار مي‌شوند. از مدل گردني براي مصرف شخصي و تصفيه هواي داخل خودرو گرفته تا دستگاه‌هاي بزرگ براي مصارف خانگي و صنعتي، همگي تحت نام تصفيه هوا توليد مي‌شوند. اين دستگاه‌ها همان‌طور كه از نام آن‌ها مشخص است، تنها مي‌توانند هوا را در يك فضاي بسته مانند اتاق، پالايش كنند تا هواي محيط از مواد حساسيت‌زا، برخي ميكروب‌ها، گرد و غبار، پرز فرش، مبل و موي حيوانات پاكيزه شود. دستگاه‌هاي تصفيه هوا، كارايي و بازده متفاوتي دارند كه از ۳۰ تا ۹۹٫۹۹ درصد تفاوت مي‌كند.

دكتر جبرائيل نسل سراجي، استاد دانشكده بهداشت و عضو هيئت‌علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران، با اشاره به اينكه هر دستگاهي كه بتواند هوا را از گرد و غبار، انواع بخار يا گاز پاكيزه كند قطعاً مفيد است، گفت: «ذرات هوابرد در هوا يا جابه‌جا مي‌شوند يا همان‌جا توليد مي‌شوند. اين ذرات بسيار ريز هستند و اندازه آن‌ها به ۳-۴ ميكرون مي‌رسد. بايد ديد كه دستگاه‌هاي تصفيه هوا از چه فيلترهايي براي پاكيزه‌سازي هوا استفاده مي‌كنند.»

فيلترهاي گوناگون دستگاه‌هاي تصفيه، وظيفه اصلي را در تصفيه هوا به عهده دارند. نحوه كار اين دستگاه‌ها به اين شكل است كه هوا به داخل محفظه كشيده مي‌شود و سپس با عبور از لايه‌هاي مختلفي از فيلترها نظير فيلتر گرد و غبار، فيلتر ريزگردهاي ميكروسكوپي و هوابرد، فيلتر مواد آلرژ‌ي‌زا و موي حيوانات، فيلتر كربن اكتيوشده (براي گرفتن بوهاي مختلف ازجمله سيگار) و … دوباره به فضاي اتاق دميده مي‌شود. اما بايد توجه داشت كه فيلترها از نوعي نباشند كه گاز ازن (كه محرك دستگاه تنفسي و ريه‌هاست) و يون منفي توليد ‌كنند.

در ميان مردم، تصور اشتباهي رواج دارد مبني بر اينكه دستگاه‌هاي تصفيه هوا، آلودگي هوا را نيز از بين مي‌برند و استفاده از آن‌ها به اين معني است كه هوايي كه استنشاق مي‌كنيم كاملاً سالم و عاري از هرگونه عامل بيماري‌زا خواهد بود. درصورتي كه دستگاه‌هاي تصفيه هوا تأثيري در كاهش يا از بين بردن آلودگي هوا ندارند، بلكه آلاينده‌ها بايد از منبع توليد كنترل شوند. دستگاه‌هاي تصفيه هوا براساس نوع و اندازه، هر يك براي فضايي با وسعت معين طراحي شده‌اند كه مي‌تواند به اندازه يك اتاق كوچك يا يك خانه چند صد متري باشد.

دكتر سراجي با عنوان اين مطلب كه عملكرد هر دستگاه را بايد با توجه به هدفي كه مدنظر داريم سنجيد، مي‌گويد: «البته همه دستگاه‌ها بد نيستند و همه آن‌ها خوب هم نيستند. بايد ببينيم از يك دستگاه چه انتظاري داريم و آيا اين دستگاه انتظار ما را برآورده مي‌كند. براي مثال، به جز ريزگردها و ذرات معلق، مواد شيميايي بسياري در هوا موجود است كه براي پالايش آن‌ها، نياز به تصفيه‌كننده‌هاي شيميايي است نه يك فيلتر ساده. هرچند اين فيلتر در تمام دستگاه‌ها وجود ندارد و بايد به صورت موردي به ارزيابي عملكرد دستگاه‌ها پرداخت.»

شركت سامسونگ الكترونيكس از جمله شركت‌هاي توليدكننده دستگاه‌هاي تصفيه‌ هوا است. اين شركت در محصولات خود براي پاكيزه‌سازي هوا از فيلتر‌هاي متعددي بهره‌ مي‌گيرد كه نه تنها گاز ازون و يون منفي توليد نمي‌كنند، بلكه هواي اتاق را از ريزگردهاي كوچك‌تر از يك ميكرون پاكيزه كرده و به كمك فناوري دكتر ويروس (Doctor Virus) و با انجام يك‌سري واكنش‌هاي شيميايي، باكتري‌ها و ويروس‌ها را نيز پالايش مي‌كنند. سامسونگ به سبب همين تكنولوژي و عملكرد بهينه دستگاه‌هاي خود موفق به كسب بيش از ۱۵ تأييديه سلامت شده است. اين تأييديه‌ها در زمينه قابليت حذف بيش از ۹۹ درصدي برخي ويروس‌ها و باكتري‌ها از جمله آنفلوآنزا نوع A، كرونا، MRSA، استافيلكوكوس و … از سوي دانشگاه‌ها و مراكز علمي معتبر كشورهاي انگلستان، كره‌جنوبي و ژاپن به اين شركت اهداء شده است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.