مراحل ساخت رطوبت ساز چيست؟

دستگاه رطوبت ساز خانگي – رطوبت ساز كوچك – رطوبت ساز صنعتي – هواساز چيست – انواع هواساز – نحوه كار هواساز – هواساز خانگي و آپارتماني

مراحل ساخت رطوبت ساز چيست؟

۱۵ بازديد

در اين پست ساختني مراحل ساخت يك دستگاه رطوبت ساز كوچك و ساده را ياد مي‌گيريد. اين دستگاه رطوبت ساز با يخ خشك كار ميكند و مه و بخاري كه ميسازد سرد است. به همين خاطر براي استفاده در زمستان مناسب نيست. البته شما مي‌توانيد با كمي‌تغيير در طراحي و اضافه كردن چند قسمت ديگر كارايي دستگاه را تغيير دهيد.

هواساز

دستگاه رطوبت ساز سرد بسازيد

دستگاه رطوبت ساز سرد بسازيد

ساخت اين دستگاه نياز به مهارت خاصي ندارد و هزينه تمام شده آن بسيار پايين است.
گام اول : وسايل مورد نياز
وسايل مورد نياز
وسايل مورد نياز

يك ظرف پلاستيكي كوچك
آداپتور PVC 6.3 سانتيمتري
لوله PVC 6.3سانتيمتري – بطول ۱۵٫۲ سانتيمتر
فن كامپيوتر
اسنپ باتري ۹ ولتي
باتري ۹ ولتي

مي‌توانيد اندازه رطوبت ساز را هرقدر كه مي‌خواهيد بزرگتر كنيد. كافي است اندازه قطعات را بزرگتر كنيد. البته با بزرگ تر كردن دستگاه به يخ خشك بيشتري هم نياز خواهيد داشت.
گام دوم : سوراخ‌ها را ببريد
روي ظرف را با چسب بپوشانيد تا بتوانيد محل برش را روي آن بكشيدسوراخ روي در ظرف بايد به اندازه فن باشدسوراخ روي بدنه بايد كمي كوچكتر از لوله باشد

ابتدا بايد دو سوراخ روي ظرف پلاستيكي ببريد.

يكي از سوراخ‌ها را بالاي ظرف (روي در) ببريد. اندازه اين سوراخ بايد كمي‌كوچكتر از فن كامپيوتر باشد. سوراخ دوم را هم روي بدنه ظرف ببريد. اين سوراخ محل اتصال PVC است. اين سوراخ هم بايد كوچكتر از لوله باشد تا بتوانيد لوله داخل آن ثابت شود. چون از لوله‌هاي دندانه دار استفاده مي‌كنيم، سوراخ نبايد خيلي كوچكتر باشد و يك ميليمتر اختلاف كافي است.

روي ظرف پلاستيكي را با چسب بپوشانيد تا بتوانيد محل سوراخ را روي آن علامت بزنيد. به اين ترتيب بعد از بريدن سوراخ‌ها لازم نيست ظرف پلاستيكي را تميز كنيد. براي بريدن سوراخ‌ها مي‌توانيد از ابزارهاي مختلفي استفده كنيد؛ از كاتر گرفته تا اره مدور.
در ساختني بخوانيد : آموزش ساخت : اسپيكر پرتابل بلوتوثي و شيك بسازيد
گام سوم : فن و لوله را وصل كنيد
فن را با چسب با پيچ به در ظرف بچسبانيدلوله را هم داخل سوراخ روي ظرف قرار دهيد

براي چسباندن فن به بالاي ظرف پلاستيكي از چسب حرارتي يا چسب قطره اي استفاده كنيد. دقت كنيد كه اين چسب در معرض رطوبت قرار مي‌گيرد و بايد مقاومت خوبي داشته باشد. چسب حرارتي و چسب قطره اي هر دو اين ويژگي را دارند اما مي‌توانيد از چسب‌هاي مخصوص هم استفاده كنيد. اگر فني كه خريده ايد طوري است كه نمي‌توانيد از چسب استفاده كنيد، با چند پيچ كوچك قاب آن را به در ظرف پلاستيكي بچسبانيد.

چون لوله PVC دندانه دار است براي اتصال آن از چسب استفاده نمي‌كنيم. لوله را داخل سوراخي كه روي بدنه ظرف زده ايد پيچ كنيد و اگر لازم بود از چسب حرارتي هم استفاده كنيد.

باتري ۹ ولتي را به اسنپ باتري وصل كنيد و سيم‌هاي آن را به سيم‌ها فن ببنديد. سيم قرمز را به سيم قرمز و مشكي را به مشكي وصل كنيد. اگر فن تان چهارتا سيم دارد، فقط از سيم قرمز و مشكي آن استفاده كنيد. دو سيم ديگر براي كنترل سرعت فن هستند كه بكار اين دستگاه رطوبت ساز نمي‌آيند.
گام چهارم : چند ليوان آب بجوشانيد
كمي‌آب بجوشانيد
كمي‌آب بجوشانيد

چند ليوان آب داخل مايكروويو يا روي گاز بگذاريد تا جوش بيايد.
گام پنجم : داخل دستگاه را با آب و يخ خشك پر كنيد
آب جوش را داخل ظرف بريزيديخ خشك را از فاصله نزديك داخل آب بگذاريد

آب جوش را داخل دستگاه رطوبت ساز بريزيد. آب را آرام بريزيد تا روي پوست تان نپاشد.

دستكش ايمني دست تان كنيد و چند تكه يخ خشك بشكنيد. يخ‌ها را داخل آب جوش بگذاريد. دقت كنيد كه بايد يخ‌ها را داخل آب جوش بگذاريد كه آب روي صورت تان نپرد.
در ساختني بخوانيد : رخت آويز هوشمند بسازيد تا آب و هوا را برايتان پيش بيني كند!

فن را روشن كنيد و در ظرف پلاستيكي را ببنديد.
دستگاه رطوبت ساز آماده است
فن را روشن كنيد و در ظرف را بگذاريداين دستگاه براي استفاده با يخ خشك طراحي شده است

دستگاه تان آماده است. حالا مي‌توانيد هر چقدر كه مي‌خواهيد بخار و مه درست كنيد. دستگاه رطوبت ساز كاربردهاي زيادي دارد كه يكي از جالب ترين و شادترين آنها استفاده از دستگاه در مهماني‌هاست.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.